ΣΥΝΗΘΕΙΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

ΑΡΧΙΚΗ / ΣΥΝΗΘΕΙΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

Ποια είναι η πολιτική του Σχολείου για τον Covid-19?
Πάντα ακολουθούμε τα μέτρα προσωπικής υγιεινής, όπως πλύσιμο χεριών πριν και μετά την τουαλέτα, πριν και μετά το φαγητό, φταρνιζόμαστε στον αγκώνα μας, κλπ. Ζητούμε από τους γονείς όπως δεν φέρνουν τα παιδιά στο σχολείο αν ένα πρωί αισθάνονται αδιαθεσία ή είναι άρρωστα. Επίσης, οι γονείς ενθαρρύνονται να είναι σε θέση να προσκομίσουν safe pass όταν έρχονται στο σχολείο και επίσης ενθαρρύνονται εβδομαδιαία να προβαίνουν στη διενέργεια και προσκόμιση αρνητικού rapid test. Οι παιδαγωγοί, εμβολιασμένοι ή μη, κάνουν rapid test κάθε 72 ώρες. Όλοι θερμομετρούνται πριν εισέλθουν στο χώρο. Στόχος μας είναι η αυτοπροστασία, αλλά και η προστασία της κοινότητάς μας.

 

Αν κατά τη διάρκεια της ημέρας το παιδί μου χτυπήσει θα υπάρχει κάποιος κοντά να προσφέρει βοήθεια;
Οι παιδαγωγοί μας είναι εκπαιδευμένες/οι στις πρώτες βοήθειες. Επίσης,  παρακολουθούν τακτικά σεμινάρια για ασφάλεια στη φύση. Επιπλέον, είμαστε σε  επαφή με παιδίατρο της περιοχής για οτιδήποτε απρόοπτο.

 

Γιατί δεν υπάρχει περίφραξη με κάγκελα στο χώρο; Πώς προστατεύουμε το παιδί από το να βγει στον κύριο δρόμο;
Στο σχολείο μας υπάρχει η φυσική περίφραξη των δέντρων και ο φράκτης που οριοθετεί διακριτικά τον χώρο των κύριων δραστηριοτήτων. Ο φυσικός μας χώρος βρίσκεται σε ένα ήρεμο περιβάλλον και περιτριγυρίζεται από τεμάχια με δασική, φυσική βλάστηση άρα δεν υπάρχει άμεση επαφή με κύριο δρόμο. Σημαντικό κομμάτι διαπαιδαγώγησης μας είναι τα παιδιά να μάθουν να γνωρίζουν την ελευθερία τους και τις δυνατότητες τους, να τα διαχειρίζονται και να θέτουν τα όρια τους. Μαζί με τα παιδιά οριοθετούμε τον χώρο οπότε μαθαίνουν και ξέρουν τι επιτρέπεται και τι όχι και γνωρίζουν ότι στον χώρο αυτό πράττουμε βάσει των κανόνων που θέσαμε όλοι μαζί στο πλαίσιο του επιτρεπτού και χρησιμοποιώντας την κρίση μας για να εκτιμούμε τους κινδύνους, τι μπορούμε και τι δεν μπορούμε να κάνουμε.

 

Θα τρώνε τα παιδιά εκεί; Τι θα τρώνε;
Τα παιδιά θα τρώνε σπιτικό, μαγειρεμένο γεύμα στο πλαίσιο της μεσογειακής διατροφής, το οποίο θα ετοιμάζεται σε κατάλληλα διαμορφωμένο χώρο, από ειδικό προσωπικό, με όλες τις πρόνοιες για τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων για αυτό το σκοπό. Καθότι η δημιουργία ενός οικογενειακού κλίματος είναι σημαντικό στοιχείο της παιδαγωγικής μας, τα παιδιά και οι παιδαγωγοί τρώνε όλοι μαζί από το γεύμα που ετοιμάζεται στο χώρο μας. Οποιεσδήποτε αλλεργίες και άλλες διατροφικές ιδιαιτερότητες μας γνωστοποιούνται και λαμβάνονται υπόψη.

 

Υπάρχει ασφαλιστική κάλυψη στο χώρο;
Υπάρχει ασφάλεια ευθύνης εργοδότη και ατυχημάτων. Επίσης, προτρέπουμε τους γονείς να έχουν ιατροφαρμακευτική κάλυψη για τα παιδιά τους.

 

Ο χώρος καθαρίζεται και ελέγχεται από επικίνδυνα ερπετά, φίδια κ.α.;
Ολόχρονα ο χώρος κλαδεύεται και καθαρίζεται από ειδικό συνεργείο το οποίο έχει την ευθύνη περιοδικά να διατηρεί το χώρο καθαρό. Κάθε πρωί το προσωπικό μας βεβαιώνεται για την καθαριότητα από διάφορες ακαθαρσίες και τυχών ερπετά. Στο σχολείο μας κάνουμε μάθημα για τα ερπετά και τα παιδιά μαθαίνουν για τους κινδύνους, την ευθύνη μας και τις υποχρεώσεις μας στον χώρο σε σχέση με την προστασία του εαυτού μας, αλλά και των άλλων οργανισμών που υπάρχουν στο φυσικό μας περιβάλλον. Επίσης, συστήνουμε στους γονείς να φορούν στα παιδιά κλειστά παπούτσια και ολόσωμη φόρμα.

 

Στον χώρο υπάρχει πηγάδι. Υπάρχει ασφάλεια ώστε το παιδί να μην πέσει μέσα;
Υπάρχει ασφάλεια και το πηγάδι δεν είναι επικίνδυνο αφού όπως κατασκευάστηκε δεν δημιουργεί κανένα κίνδυνο για τη χρήση του και τη συνύπαρξη του με τα παιδιά. Τα παιδιά γνωρίζουν ότι μέσα στο φρεάτιο του πηγαδιού υπάρχει κενό με βάθος και διδάσκονται να συλλέγουν νερό μέσα από το στόμιο του. Μέρος της διαπαιδαγώγησης μας είναι το παιδί να μάθει να εκτιμά τους κινδύνους, να είναι γύρω από και μαζί με αυτά τα εργαλεία και τα μέσα και να ξέρει τη χρήση και τον σκοπό τους. Με αυτό τον τρόπο θα ξέρει να προστατευτεί όταν αργότερα βρεθεί σε έναν άλλο, μη προστατευμένο χώρο και συναντήσει καταστάσεις που απαιτούν εκτίμηση κινδύνου.

 

Θα είναι μόνο δραστηριότητες σε εξωτερικό χώρο ή θα υπάρχει και καλυμμένος χώρος ανάπαυσης;
Αν δεν υπάρχει λόγος να είμαστε μέσα, τότε είμαστε έξω. Όμως υπάρχει  καλυμμένος χώρος για προστασία από τα φυσικά φαινόμενα, αλλά και για ανάπαυση για όποιο παιδί επιθυμεί.

 

Οι παιδαγωγοί έχουν την εμπειρία από παρόμοιο σχολείο;
Ναι. Οι παιδαγωγοί μας έχουν εργαστεί σε προγράμματα στη φύση και σε  Σχολείο της Φύσης. Έχουν εκπαιδευτεί για αυτό τον σκοπό είτε πηγαίνοντας σε σχολείο της φύσης στο εξωτερικό είτε μέσα από τα δικά μας προγράμματα.

 

Θα μπορούν να επισκέπτονται οι γονείς κατά τη διάρκεια της ημέρας ή κατά τη διαδικασία της μάθησης;
Η συνεργασία με τους γονείς είναι απαραίτητη και την ενθαρρύνουμε. Θέλουμε οι γονείς να συμμετέχουν στις δραστηριότητες. Αν επιλέξουν κάποια μέρα να παρακολουθήσουν, τότε θα μπορούν να είναι πίσω από τα δέντρα να βλέπουν. Δεν θέλουμε τα παιδιά να διακόπτουν αυτό που κάνουν ή να αποσπάται η προσοχή τους γιατί ο γονέας είναι εκεί. Θα μπορεί όμως ο γονέας αν επιθυμεί να μας επισκεφτεί κατόπιν συνεννόησης. Επίσης, θα έχουμε κάποιες ημέρες με τους γονείς στο χώρο και για εθελοντική βοήθεια, αλλά και για σχετικές  δραστηριότητες και διασκέδαση.

 

Δεν θα βαριέται το παιδί μου όλη την ημέρα έξω;
Το περιβάλλον μας είναι διαμορφωμένο με τρόπο που εμπνέει το παιδί για διαρκή δραστηριότητα. Ο χώρος μας είναι δυναμικός και κάποια σημεία διαρκώς αναδιαμορφώνονται, αναδημιουργούνται και ανασχεδιάζονται για να δημιουργούν νέα ερεθίσματα αλληλεπίδρασης και εξερεύνησης. Βρισκόμαστε σε έναν συνεχή, ατέρμονο διάλογο με το περιβάλλον μας και με τις ανάγκες των
παιδιών. Στο χώρο υπάρχει υλικό για παιχνίδι, εξερευνήσεις και κατασκευές το οποίο είναι επιλεγμένο και τοποθετημένο με τρόπο που δίνει μαθησιακές εμπειρίες στο παιδί. Σε συνδυασμό με τις παρεμβάσεις των παιδαγωγών (συζητήσεις, οργανωμένες δραστηριότητες, εστιασμένη προσοχή κλπ.) τα παιδιά αποκτούν πολύτιμες εμπειρίες, που τα οδηγούν σε φυσική μάθηση και ανάπτυξη.

 

Θα υπάρχουν δραστηριότητες, εκδηλώσεις και εκδρομές εκτός του συγκεκριμένου χώρου;
Το πρόγραμμα μας συνδυάζει και εξωτερικές εμπειρίες μέσα από συνεργασίες με άλλους χώρους ή και απλά επίσκεψη στην παραλία, είτε σε κάποια φάρμα, είτε κάπου αλλού. Αυτά αποτελούν μέρος της προσφοράς πολύτιμων μαθησιακών εμπειριών στα παιδιά. Σε κάθε περίπτωση, οι γονείς θα ενημερώνονται έγκαιρα και κατάλληλα.

 

Υπάρχει συγκεκριμένο πρόγραμμα διδασκαλίας; Θα μαθαίνει κάτι το παιδί μου; Θα μάθει να γράφει και να διαβάζει;
Τα περισσότερα παιδιά σε αυτές τις ηλικίες δεν είναι έτοιμα να μάθουν να γράφουν και να διαβάζουν. Μέσα από το δικό μας πρόγραμμα και αναπτυξιακά κατάλληλες πρακτικές τα παιδιά προετοιμάζονται να φτάσουν στο σημείο να γράφουν και να διαβάζουν και γενικότερα να συνεχίσουν με τα απαραίτητα εφόδια τη μετέπειτα εκπαίδευση τους. Στόχος μας είναι να οικοδομήσουμε την ανεξαρτησία και την αυτοεκτίμηση τους μέσω της εμπειρίας του φυσικού κόσμου. Το πρόγραμμα μας στηρίζεται στους άξονες χαρούμενο, δημιουργικό, ελεύθερο παιδί και δίνουμε έμφαση στην ανάπτυξη δεξιοτήτων, καλλιέργειας προσωπικότητας και χαρακτήρα, στην κοινωνικοποίηση, στα συναισθήματα και στις κινήσεις. Υπάρχει ένα ισορροπημένο πρόγραμμα που καλύπτει όλους τους τομείς ανάπτυξης και τις ανάγκες των παιδιών αυτής της ηλικίας. Επίσης το πρόγραμμα μας καλύπτει τους στόχους της βιώσιμης εκπαίδευσης και ανάπτυξης. Αυτό για εμάς σημαίνει ότι τα παιδιά αυτής της ηλικίας μαθαίνουν να ζουν και να είναι σε συνέργεια με τη φύση και να εκτιμούν την αξία του φυσικού περιβάλλοντος και όλων των οργανισμών που υπάρχουν τριγύρω μας και να αναγνωρίζουν τη χρησιμότητα, τη σκοπιμότητα και την κρισιμότητα της ύπαρξης τους για την ανθρώπινη ύπαρξη.

 

Δεν θα μπορούσα να πάρω το παιδί μου απλά σε έναν παιδότοπο;
Σε ένα συνήθη παιδότοπο ή παιχνιδότοπο δεν θα είχαν τις ευκαιρίες να αναπτύξουν αυτές τις φυσικές δεξιότητες, γιατί απουσιάζει η συζήτηση, η αλληλεπίδραση και το παιδαγωγικό υπόβαθρο που συνοδεύει αυτή την αλληλεπίδραση. Στο σχολείο του δάσους η προσέγγιση στηρίζεται σε παιδαγωγικά μοντέλα και εφαρμόζεται η θεωρία της υπαίθριας μάθησης και η παιδαγωγική του δάσους με στόχο τη σφαιρική ανάπτυξη του παιδιού. Η κοινωνική, σωματική, νοητική, επικοινωνιακή, συναισθηματική και πνευματική ανάπτυξη του παιδιού συντελούνται στο Σχολείο του Δάσους ακριβώς γιατί το περιβάλλον και οι εμπειρίες οργανώνονται για αυτό τον σκοπό.

 

Υπάρχουν αντικείμενα και εργαλεία στο σχολείο και στη φύση που μπορεί να είναι επικίνδυνα;
Υπάρχουν κάποια βασικά αντικείμενα και εργαλεία τα οποία όμως δεν είναι επικίνδυνα, αφού τα παιδιά μαθαίνουν πώς να τα χρησιμοποιούν σωστά, ώστε να μην τα βλέπουν ή να μην τα χρησιμοποιούν με επικίνδυνους τρόπους. Μαθαίνουν ότι είναι εργαλεία για να δημιουργούμε κάτι.

 

Το πρόγραμμα διδασκαλίας και το μοντέλο λειτουργίας ακολουθεί κάποιο πρότυπο, είναι πιστοποιημένο από κάποιο οργανισμό;
Η καλύτερη πιστοποίηση για εμάς είναι τα χαμόγελα των παιδιών όταν είναι στο σχολείο, και καθόλη τη διάρκεια της ημέρας μετά το σχολείο. Το πρόγραμμα μας στηρίζεται σε πρότυπα σχολείων στη Δανία, στη Σκωτία και στις ΗΠΑ. Επιπλέον, οι παιδαγωγοί μας έχουν μελετήσει πολύ αυτά τα σχολεία και έχουν κάνει επισκέψεις σε αυτά, με τα οποία έχουμε δημιουργήσει δίκτυο συνεργασίας. Η επιμόρφωση συνεχίζεται μέσα από διάφορα σεμινάρια που διοργανώνουμε. Τέλος, διατηρούμε επαφή με τους συνεργάτες μας, ειδικούς στην παιδαγωγική του δάσους και στη μάθηση στο ύπαιθρο, από την Ευρώπη (Δανία, Σκωτία) και την Αμερική και κάνουμε ανταλλαγές επισκέψεων για αυτό τον σκοπό.

 

Γίνεται κάποιου είδους αξιολόγηση των παιδιών;
Οι παιδαγωγοί την ώρα που τα παιδιά παίζουν ή συμμετέχουν στις οργανωμένες δραστηριότητες κάνουν παρατηρήσεις και παίρνουν σημειώσεις. Η συνεχής και περιγραφική αξιολόγηση είναι απαραίτητα στοιχεία του προγράμματος του σχολείου του δάσους. Οι παιδαγωγοί μας παρατηρούν και εστιάζουν σε στοιχεία που έχουν σχέση με την ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών και ακολούθως τα φέρνουν αυτά ως αποδεικτικά στοιχεία στις συζητήσεις τους με τους γονείς. Το πιο δυνατό μας εργαλείο για αυτό τον σκοπό είναι η παρατήρηση. Οι παρατηρήσεις μας μετατρέπονται σε σημαντικά στοιχεία που καθοδηγούν την ανάπτυξη του περιβάλλοντος στο οποίο αλληλεπιδρούν τα παιδιά. Αν αγαπάς κάποιον το καλύτερο που έχεις να κάνεις είναι να τον παρατηρείς και να φροντίζεις να εμπλουτίζεις το περιβάλλον με όλα όσα χρειάζεται για την ανάπτυξη του. Για αυτούς τους λόγους, μέριμνα μας είναι η εστίαση στο παιδί και αυτό γίνεται μέσω της συνεχούς αξιολόγησης και παρατήρησης.

 

Τι θα γίνεται όταν βρέχει; Θα λειτουργεί το σχολείο κανονικά και τα παιδιά θα είναι έξω;
Στο σχολείο μας ακολουθούμε το ρητό «δεν υπάρχει κακός καιρός, αλλά υπάρχει μόνο κακό ντύσιμο»! Με το κατάλληλο ντύσιμο θα μπορούμε να είμαστε έξω ακόμα και όταν βρέχει. Όταν τα καιρικά φαινόμενα είναι έντονα τότε το κατάλυμα μας είναι κατάλληλο να μας προσφέρει την απαραίτητη προστασία. Επίσης, είμαστε σε θέση να συμβουλεύσουμε τους γονείς για τον απαραίτητο εξοπλισμό και ρούχα για κάθε εποχή και να εισηγηθούμε τρόπους απόκτησης τους.

 

Έχω δει ένα βίντεο από σχολεία του δάσους στο εξωτερικό που τα παιδιά ανεβαίνουν στα δέντρα. Θα το κάνει και το παιδί μου αυτό;
Αν το παιδί σας το έχει ανάγκη και θέλει από μόνο του, υπάρχουν τα κατάλληλα δέντρα στον χώρο μας που προσκαλούν το παιδί να ανέβει και να καθίσει πάνω τους. Θεωρούμε το σκαρφάλωμα υγιή δραστηριότητα για κάποιον που θέλει να το κάνει. Όλοι μας σκαρφαλώναμε στα δέντρα παλιά. Ταυτόχρονα αντιλαμβανόμαστε ότι δεν είναι όλα τα παιδιά το ίδιο και υπάρχουν παιδιά που μπορεί να μη θέλουν να το κάνουν και σαφώς αυτό είναι εντάξει. Το κυριότερο μας μέλημα είναι η ασφάλεια. Τα θέματα ασφάλειας είναι κάτι που συζητούμε πάντα με τα παιδιά και είναι καίριο σημείο, άξονας και τομέας διαπαιδαγώγησης. Τα παιδιά ξέρουν τι επιτρέπεται και τι όχι. Αυτά τα συζητούν στο σχολείο. Τα παιδιά ξέρουν ότι δεν πρέπει να κάνουν κάτι αν δεν επιτρέπεται να το κάνουν. Επίσης δεν κάνουν κάτι που δεν μπορούν ακόμα να το κάνουν.

 

Ποιοι είναι οι παιδαγωγοί στο σχολείο του δάσους;
Οι παιδαγωγοί μας είναι καταρτισμένες/οι για διδασκαλία, μάθηση και διαπαιδαγώγηση σε υπαίθριους χώρους. Είναι άτομα με παιδαγωγικό υπόβαθρο, κατά κύριο νηπιαγωγοί και δάσκαλοι που αγαπούν και πιστεύουν στη μάθηση στο ύπαιθρο, και έχουν τύχει κατάρτισης και εκπαίδευσης για αυτό τον σκοπό. Επίσης, έχουν κατάρτιση σε πρώτες βοήθειες και ακολουθούν το πρωτόκολλο υγείας και ασφάλειας που έχουμε καταρτίσει.

 

Τι είδους δραστηριότητες θα κάνουν τα παιδιά εκεί;
Οι δραστηριότητες στο σχολείο του δάσους είναι πολλές και ποικίλες. Μέσα από τις δραστηριότητες στις οποίες εμπλέκονται τα παιδιά προσπαθούμε να δημιουργήσουμε ανεξάρτητα άτομα που εμπνέονται να δοκιμάσουν τις δικές τους, αλλά και νέες ιδέες, και να διερευνήσουν τα δικά τους ενδιαφέροντα. Ενδεικτικά, οι δραστηριότητες μπορεί να περιλαμβάνουν:
• Μικρές πεζοπορίες
• Δημιουργία καταφυγίων
• Άναμμα φωτιάς
• Χρήση εργαλείων
• Μελέτη της φυσικής ζωής
• Ομαδικά παιχνίδια και παιχνίδια οικοδόμησης ομάδας
• Δραστηριότητες που εγείρουν και δραστηριοποιούν τις αισθήσεις
• Παρακολούθηση ζώων, χναριών ζώων, εντόμων κλπ.
• Μαγείρεμα σε φωτιά
• Χρήση μαγειρικών σκευών
• Σχοινί, θηλιές και δεσίματα
• Έργα τέχνης και γλυπτικής
• Ξύλο και παραδοσιακή τέχνη
• Ανάπτυξη ιστοριών και δράματος και συνάντηση με φανταστικούς χαρακτήρες
• Δραστηριότητες φυσικής, σωματικής κίνησης.

 

Θέλουμε να δημιουργήσουμε κοινότητα, γίνεται;
Η δημιουργία κοινότητας, αλλά και η συμμετοχή της κοινότητας στο σχολείο μας είναι σημαντική. Σημαντική είναι και η συμμετοχή των γονέων στην κοινότητα μας. Οι γονείς συμμετέχουν πάντα διακριτικά σε δημιουργίες, επιδιορθώσεις, κατασκευές και άλλες πρωτοβουλίες, βάσει αναγκών και προηγούμενης συνεννόησης με την ομάδα του σχολείου του δάσους.